web analytics
06-22911261

Media en technologie in de kleuterklas?

Bij kinderen met een koptelefoon op hun oren en een beeldscherm voor hun neus krijg ik vaak een ongemakkelijk gevoel.
Regelmatig horen en lezen we dat het overmatig gebruik van media en technologie in verband wordt gebracht met problemen bij de sociale, mentale en fysieke ontwikkeling van kinderen. Tegelijkertijd zijn media en technologie een grote en onmisbare bron van kennis en geeft het ons instrumenten voor onze creativiteit en het vergroten van onze wereld.

De vraag hoe en wanneer we iets met media en technologie in het onderwijs moeten doen dringt zich steeds meer aan ons op.

De kunst voor het onderwijs is, denk ik, om media en technologie zowel te omarmen als er gepaste afstand van te bewaren. We zullen kinderen moeten helpen om tot een gezonde verhouding te komen tot media en technologie.
Het gebruik van laptops en iPads in de klas én het verbod op mobiele telefoons laat zien hoe ingewikkeld dit vraagstuk is.

Toen ik de vraag kreeg om een serie lessen over mediakunst voor kleuters te ontwerpen werd mijn eigen visie op dit vraagstuk op de proef gesteld. Ik wilde niet nog meer beeldschermtijd voor de kleuters. Moeten we het jonge kind niet eerst een beetje wegwijs maken in de echte, fysieke wereld voordat we ze op pad sturen in de digitale wereld?
Het jonge kind leert vooral door nabootsing en fysiek spel en heeft een geweldig rijke fantasie, daar wilde ik bij aansluiten.
En dus ben ik op zoek gegaan een manier om analoog en indirect toch aan digitale vaardigheden te werken. Uit die zoektocht kwamen zes analoge (en digitale) bouwstenen:

Licht
Kleur
Geluid
Kennis, informatie en geheugen
Beweeglijkheid en energie
Patronen en herhaling

Vervolgens heb ik setjes bouwstenen gekoppeld aan drie dieren:
Lux de Vuurvlieg staat voor licht, kennis, informatie en geheugen.
Meta de Vlinder staat voor kleur, beweeglijkheid en energie.
Sonna de Krekel staat voor geluid, patronen en herhaling.

Deze drie kleine vriendjes vormden het startpunt voor zes verhalen waarin de verschillende kwaliteiten van deze dieren met elkaar in dialoog gaan. Uit elk verhaal volgt voor de kleuters een opdracht om met een of meerdere bouwstenen op een kunstzinnige en creatieve manier aan het werk te gaan.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door Kunstcircuit Deventer en Basisschool de Vijf-er eveneens in Deventer.