Minneke
Inleiding
Dit is de lesbrief van het project Old Minneke. Het project kan op twee manieren worden gedaan:
1. Old Minneke als toneelstuk
2. Old Minneke als multimediakunstproject (stop-motion en film)
Welke variant je ook kiest, de kinderen maken op een leuke en creatieve manier kennis met een oude sage uit de directe omgeving van de Sallandse Heuvelrug.
In beide varianten spelen de oude spullen die kinderen zelf vanuit huis meenemen een rol. Daardoor kun je als leerkracht met de kinderen in gesprek over hoe hun ouders en grootouders vroeger leefden en welke gebruiksvoorwerpen ze daarbij gebruikten.
Luisteren
Het verhaal van Old Minneke in dialect verteld door Herman Pronk:
Deze versie wijkt een beetje af van de script. Maar zo gaat dat met sages. Die veranderen nog wel eens.
Het toneelstuk
Het toneelstuk bestaat uit 4 hoofdstukken waarin het verhaal over Old Minneke wordt verteld en gespeeld.
Links (of rechts) voor het podium staat een groepje van drie kinderen dat een kijkje neemt bij drie archeologen die daar opgravingen aan het doen zijn. Dit gedeelte van het verhaal speelt zich in deze tijd af. De archeologen hebben al verschillende spulletjes uit de grond gehaald en op een tafeltje uitgestald.
De kinderen zijn erg nieuwsgierig en stellen allerlei vragen. Bij elk voorwerp vertellen de archeologen een deel van het verhaal van Old Minneke. Op het podium worden verschilleden scenes uit de sage van Old Minneke door (andere) kinderen uitgespeeld.
Rollen in deze tijd (voor het podium):
Kind 1
Kind 2
Kind 3
Archeoloog 1
Archeoloog 2
Archeoloog 3
Rollen in de tijd van Old Minneke (op het podium):
Old Minneke
Gait
Golida
Moeder van Gait
Vader van Gait
Vader van Golida
Wilgenman
Tips:
1. Verzamel van tevoren een aantal oude voorwerpen met de klas. Vraag de kinderen om iets van thuis of van hun opa en oma mee te nemen. Wat is er allemaal meegenomen? Waar is het voor? Hoe werkt het? Wat is echt oud? Wat kunnen we gebruiken in het toneelstuk?
2. De rollen van de kinderen en de archeologen kunnen eventueel afwisselend door meerdere kinderen worden gespeeld.
3. De archeologen fungeren als verteller van het verhaal en hebben daarom veel tekst. Eventueel kunnen ze hun verhaal voorlezen uit de aantekeningen die ze van de opgraving hebben gemaakt.
4. De kinderen in het toneelstuk kunnen hun eigen kleding dragen. De archeologen dragen een overal. De rollen in het sage-gedaalte dragen oude boerenkleding. Old Minneke draagt kleding van een oud vrouwtje en een heksenpruik.
Stop-motion en film
Dit multimediaproject bestaat uit 9 onderdelen. 5 filmpjes waarin we zien hoe drie archeologen aan drie kinderen vertellen wat ze allemaal hebben gevonden en welk verhaal daarbij hoort (zelf voorwerpen van thuis laten meenemen). En 4 stop-motionfilmpjes waar je ziet hoe het verhaal van Old Minneke zich ontspint. Aan het einde van het project worden alle onderdelen bij elkaar gemonteerd met bijvoorbeeld iMovie.
Scène 1 film | Scène 2 Stop-motion | Scène 3 film | Scène 4 Stop-motion | Scène 5 film | Scène 6 Stop-motion | Scène 7 film | Scène 8 Stop-motion | Scène 9 film |
Introductie en archeologen tonen voorwerp 1 | Sage: introductie | Archeologen tonen voorwerp 2 | Sage: Gait wordt gevangen genomen | Archeologen tonen voorwerp 3 | Sage: Gait en Golida trouwen | Archeologen tonen voorwerp 4 | Sage: Golida redt Gait | Archeologen en kinderen nemen afscheid |
Afhankelijk van hoe je de taken verdeelt zijn er vijf groepjes aan het werk:
– Groepje Scène 1, 3, 5, 7 en 9 (film): 3 kinderen die kinderen spelen en 3 kinderen die archeologen spelen
– Groepje Scène 2 (stop-motion): Introductie
– Groepje Scène 4 (stop-motion): Gait wordt gevangen genomen
– Groepje Scène 6 (stop-motion): Gait en Golida trouwen
– Groepje Scène 8 (stop-motion): Golida redt Gait
Personages sage (stop-motion, beeldverhaal):
- Old Minneke,
- Gait,
- vader van Gait,
- Golida,
- vader van Golida,
- Wilgenman,
- gasten op bruiloft
Plaatsen sage:
- Boerderij van Gait
- De heksenkuil
- Huis en land Wilgenman
- Grote boerderij Golida
Stop-Motionfilms
Scene 2. Old Minneke die in het Numendal in haar heksenkuil woont (Achtergrond: Old Minneke in de Heksenkuil)
Gait woont in een klein boerderijtje en heeft een spreuk van zijn vader geleerd: “Old Minneke, Old Minneke,
Met oe gao ik neet met,
ik heb mien zinnen en minnen
op een ander mèken ezet.”
(Achtergrond: Huis van Gait en Gait die de spreuk zegt)
Gait ontmoet Golida in het bos, gaan naar de markt en naar een beekje (Achtergrond: Gait, Golida en bos met een beekje)
Bij Golida thuis, een grote boerderij met zwarte honden. Vader van Golida wil een kruiwagen vol goud van Gait anders mag hij niet met zijn dochter trouwen. (Achtergrond: Grote boerderij en zwarte honden)
Scene 4. Gait gaat droevig naar huis (Achtergrond: Gait en huis van Gait)
Gait gaat naar Old Minneke en bedenkt zich en gaat weer naar huis (Achtergrond: Gait, Minneke in bos)
Gait zoekt Old Minneke op in het bos maar slaat op de vlucht
Op de vlucht richting Wilgenman (Achtergrond: Wilgenman en huis van Wilgenman)
Gait wordt door Old Minneke gepakt (Achtergrond: Gait en Minneke in Bos)
Scene 6. Gait heeft het goud en zit in de heksenkuil (Achtergrond: heksenkuil)
Gait en Golida trouwen op de grote boerderij (Achtergrond: grote boerderij)
Gait en Golida wonen op de grote boerderij (Achtergrond: grote boerderij)
Gait moet elke woensdag naar Old Minneke (Achtergrond: heksenkuil)
Scene 8. Golida en Gait zijn ongelukkig (Achtergrond: grote boerderij)
Golida gaat naar de Wilgenman (Achtergrond: Wilgenman en huis van Wilgenman)
Golida verkleed zich als jongen (Achtergrond: bos)
Old Minneke gaat achter Golida aan (Achtergrond: heksenkuil)
Wilgenman pakt Old Minneke en gooit haar in de Regge (Achtergrond: Wilgenman en huis van Wilgenman)
Gait en Golida bouwen eigen huisje en leefden nog lang en gelukkig (Achtergrond: eigen huisje van Gait en Golida)